0-1 52 min Jonatan Borg (Pierre Donatella)
1-1 63 min RUF

20-5 (11-1)

6-2

Offsides
0-1

En av de svåraste och viktigaste matcherna i Partilles moderna historia. Så kan man kanske enkelt beskriva denna match. Kanske är en viss överdrift, men stämningen innan vittnade om en viss sanning i påståendet. Förlust och det skulle nog bli svårt att nå längre än en tredjeplats, oavgjort och saken är ej längre i egna händer. Vinst däremot och vägen mot ett guld skulle ligga öppen. Visserligen en målskillnads affär med BBK och tre svåra matcher kvar , men läget skulle vara mycket gynnsamt. I vägen stod dock seriens, i mitt tycke, överlägset starkaste lag. Ett homogent, fysiskt och konditionsstarkt lag, som mal ner motståndarna i nittio minuter. Dessutom med en spelstil som passar oss väldigt illa. Långa uppspel på mottagningsskickliga forwards, följt av djupledslöpande och starkt pressande mittfältare. Vårt passningsspel fick definitivt inte klicka mot ett lag som Romelanda, då skulle det bli en mycket jobbig eftermiddag.

Inledningen blev en chock för de flesta. RUF startade en ursinnig offensiv och bara storspel från Dennis och ineffektivitet från motståndarna gjorde att vi fortfarande var med i matchen efter inledningskvarten. Fem öppna lägen för RUF borde givetvis resulterat i minst ett mål. Vi såg oerhört tyngda ut av stundens allvar och var inte över halva plan en enda gång första tredjedelen. Sakta men säkert lugnade det dock ner sig något och vi började trilla lite bättre boll.RUF var dock hela tiden farliga, men Dennis spikade igen totalt. Mot slutet av halvleken vaskade vi dock fram ett par tre chanser efter ganska fnurligt spel. Den största hade Pierre, som ensam med keepern lobbade bollen över ribban. 0-0 i halvlek kändes som en seger. Bollinnehavet måste vart ca 80-20 till RUF:s favör.

Ett trött, men ganska optimistiskt gäng lämnade omklädningsrummet inför andra halvan. Vi började betydligt bättre än i första och det resulterade redan efter sju minuter. Pierre fick en frispark vid hörnet av straffområdet. Han slog den själv, hårt, rakt in i folkhopen på bortre dök Jonte upp och tofflade in 1-0. Publiken och Romelanda trodde nog inte sina ögon. Första skottet på mål och den sitter där. Fotbollen är inte alltid helt rättvis. Efter målet tappar vi dock allt igen. Vi låter dem komma i våg efter våg. Passningsspelet, det viktiga, är uselt och vi bjuder motståndarna på spelvändning efter spelvändning. Anfallsspelarna får ingenting att jobba med, då vi inte lyckas sätta en enda passning på dem. De får springa i nåt slags vakum och jaga en stabil och flertalig backlinje, som enkelt sätter igång nya anfallsvågor. Det känns ett tag som om vi skjuter ärtrör mot ett infanteri. Jag måste dock säga att vi hade en viktig sak med oss och som vi plockade fram nu. Nämligen hjärta!!!!! Vi kämpade och slet mot en överlägsen motståndare. Vi kastade oss, fläkte oss och vi försökte göra ett gott dagsverke försvarsmässigt. Det räckte dock inte riktigt RUF kvitterade efter att ha låst fast oss i vårt eget straffområde. Dennis var nära att rädda det skottet med, men lyckades bara styra upp det i krysset. Vi fick verkligen slita tiden ut, för att rädda en pinne, även om jag tycker att RUF:s attacker blev färre sista kvarten. De skapade ett par bra lägen förvisso, men vi lyckades hålla bollen lite längre innan vi blev av med den igen. Domarens signal var dock ljuv musik. En pinne kändes, åtminstone för mig, som en seger.

Man måste vara realist!!! Jag vet att många är besvikna över vår oförmåga att göra detta till en jämn match, men man måste ibland inse att vi förmodligen förlorar 8 matcher av 10 mot ett så starkt lag som RUF. De är ett bättre lag än vi! Det är den enkla sanningen. De är starkare och mer rutinerade. När vi dessutom saknar tre-fyra viktiga spelare, då blir det givetvis jobbigt. Visst kunde vi spelat betydligt bättre. Jag håller med om att skillnaden inte ska vara så här stor, men sån är nu fotbollen. Passningsspelet var idag en mycket viktig(avgörande) detalj. När den detaljen inte fungerar, ja då blir det inte så bra. Jag är dock mycket nöjd, med vår kämpainsats. Vi är äckligt envisa och uppoffrande och jag är stolt över den viljeinsats vi idag gör. Tänk själva... inget stämmer...men vi tar en pinne. Det är inte bara tur, det måste ligga mer bakom. Dennis får helt välförtjänt utmärkelsen MoM denna gång. Men hjärtat hos samtliga spelare förtjänar sannerligen en utmärkelse i min bok. Tänkte inte sluta där dock, utan jag skulle vilja rikta en känga åt vår trogna supporterskara. Jag vet att jag förmodligen kommer att få en massa skit för detta men det skiter jag i. Ni är oftast ett oerhört stöd och har hjälpt oss de senaste säsongerna att nå de resultat vi nått. Min fråga till er är dock, hur ni tror att det hjälper våra spelare, då de kommer snett in i matchen, att få höra högljudda kommentarer om hur rötna de är (Det hörs tydligt, tro mig jag har själv hört ett och annat när jag var aktiv). Ni är som jag sa ett stort stöd för oss, bli för tusan inte en börda. Många var ni som för två år sedan trodde att vi skulle ramla ner i sjuan. Det är samma lag som nu slåss om att gå upp i fyran. Högre än något annat Partille- lag någonsin nått. Det vi gjort förtjänar respekt.Vad kräver ni mer!
Min och Franks uppgift är bla att få spelarna att tro på sig själva, och ingjuta mod i dem. Många är unga och lättpåverkade killar, som är i lindan av sina karriärer. Knäck dem inte!!! Att ni hånskrattade när jag sprang, rullade gick (vad ni vill) på plan, det är en sak, jag är 37 år, jag kan ta det, men mot våra unga killar vill jag hädanefter att ni uppträder, som förebilder. Vi hade ett betygssystem på hemsidan tidigare som vi tagit bort därför att vissa påpekat det olämpliga i ett sånt system och jag håller med om det. Men det uttalade kan såra lika mycket som det skrivna. Jag tar gärna en diskussion om detta vi ett annat tillfälle om ni tycker att jag varit oklar eller orättvis i min bedömning.

Alla möten med Romelanda UF
SpeladeDivision 5A2005-06-052-1Lexby
 Division 5A2005-09-171-1Romevi