10-5

Avslut

16-10

15-9

6-7

Inför matchen

Semifinal i Östra Cupen och Gunnilse IS stod för motståndet. Båda lagen ställde upp med sina representationslag. Visst saknades det några spelare på båda håll men det gör det ju nästan alltid. För Partille IF innebar det ett av de vassaste lagen vi någonsin ställts mot och en inspirernade uppgift, framförallt för våra unga spelare. Vi ligger fortfarande lite efter vad det gäller det stora spelet, en del matchform och våran offensiv. Målsättningen med matchen var att jobba vidare på defensiven och positionsspelet och att fler spelare skulle få en tuff match i benen för att komma upp ytterliggare i form.

Gunnilse satte direkt sin prägel på matchen och det var klart hur de ville spela. De vårdade bollen mycket, spelvände i backlinjen och visade att man är ett tekniskt och passningsskickligt lag. De tvingade oss att sjunka och spela ett lågt försvarsspel, lägre än vi hade tänkt oss. Ett av våra första försök till anfall hade dock motståndarna svårt att klara av och det resulterade i en hörna. På den efterföljande hörnan gjorde vi ledningsmålet efter distinkt avslut från Håkan Alavurt. 1-0 efter hörna var väl inte direkt väntat men det skulle visa sig att Gunnilse är minst lika dåliga som oss på att försvara sig mot fasta situationer.

Matchen fortsatte med bollinnehav för Gunnilse och mycket positionsspel för oss. Gunnilse spelade dock mycket runt och på kanterna utan att hota framåt. Samtidigt som vi var relativt pigga och hotade stundtals framåt på omställningar.

Gunnilse kvitterade efter en dryg halvtimme och också detta målet kommer efter hörna. En kort slagen hörna där vi tappar positioner och en alldeles för fri motståndare kunde nicka bollen i mål. Nu var vi inne i en dålig period med mycket flepassningar vilket resulterade i korta anfall för oss och ett tryck mot vårat mål. Gunnilses ledningsmål kommer ganska snart efter att vi fått tag i bollen i vårat försvarsspel men tappar den i uppspelsfas mot Gunnilses press och bollen studsar fram till en fri spelare som sätter bollen i mål.

Vi hade dock lite flyt och visade på bra inställning när vi snabbt kommer in i matchen igen. Återigen får vi utdelning på en fast situation där Pintaric slår frisparken och Jonatan nickar in bollen från ganska nära håll.

Det var 2-2 i paus efter ganska stort bollinnehav för motståndarna och kontringsspel från oss. Matchen annars ganska jämn sett till avslut och målchanser men Gunnilse fick snabbt övertag på oss de stunderna då vi slarvade med passningar och mottagningar.

Andra havlek

Matchbilden fortsatte från den första halvleken. Vi spelade stundtals mer resolut i försvarsspelet och det var inte många målchanser under första halvan av halvleken. Samtidigt tappade vi lite väl mycket bollar i uppspelsfasen vilket gjorde Gunnilse anfall och deras press väl jobbiga. I mitten av halvleken tappade vi också en del av orken. Det märktes att inte alla spelare är tränade för 90 minuter och att det är ovant. Vi sjönk ihop mer och mer och våra attacker blev färre och färre även om vi hade ett par rejäla tillbud under halvleken så är det närmare ett Gunnilse-mål hela tiden. Sista kvarten är det bara kämpa för att hålla vårat mål fritt från påhälsning och med vilja och en del flyt så blir resultatet oavgjort.

Straffläggningen

Alltid en hel del slump inblandat i en straffläggning. Vi fick sämsta tänkbara start med miss på första straffen. Dennis räddar dock deras tredje och det kan gå hur som helst. "Gatten" missar den sjunde straffen och Gunnilse avgör direkt i den sjunde straffomgången. Kanske kan man säga att slumpen avgjorde, kanske avgjorde deras större tekniska skicklighet eller kanske avgjorde det faktum att vi var tröttare. Hur som helst gör vi en bra arbetsinsats och är nära att ta oss vidare. En hel del saker var bra och en del kan vi göra bättre. Vi tar med oss insatsen i matchen och den kommer göra oss vassare för framtiden.

Tråkigt

Tråkigt från matchen var naturligtvis Niclas Bjärnlinds skada i slutet av första halvleken. Niclas hade fram tills dess gjort en mycket bra insats. Jag hoppas att skadan inte är så farlig som det verkade. Tråkigt, tråkigt!

// kim

Alla möten med Gunnilse IS
SpeladeTomtecupen 042005-01-074-2Angeredshallen