6-3

Avslut

13-8

9-6

3-3

Inför matchen

En ovanlig träningsmatch eftersom den spelades mot en av seriekonkurrenterna. Vi tyckte dock båda att det inte spelade någon roll då matchen var så tidigt. Lerum är annars en av favoriterna att ta hem serien i år, förmodligen det laget som de flesta på förhand tippar. De har ett stabilt lag med många rutinerade spelare som spelat högre upp i seriesystemet. De spelar också en ganska rolig fotboll som är anfallsinriktad.

Vi själva kom till matchen med självförtroende efter seger i den första matchen mot BBK men samtidigt medvetna om att det är skillnad på motstånd. Gruppen är också medveten om att vi inte har prioriterat stort spel och matchspel så här långt vilket innebär att vi ligger lite efter med den biten. Dessutom hade vi ett mycket ungt lag på plats med bland annat fem killar födda 1990 i startuppställningen.

Det kändes redan innan avspark att vi skulle få en jobbig kväll bara genom att jämföra fysiken på de båda lagen. Våra killar kändes nästan som smurfar i jämförelse med ett välväxt motståndarlag. Storleken är ju förvisso inte allt men visst har den betydelse...

Matchinledningen var ganska jämn men Lerum hade den offensivare uppställningen och satte högre press i sitt försvarsspel. Första chansen tillföll dock oss efter ett inlägg från vänster mot bortre stolpen där Tobbe fick ett öppet läge men inte riktigt träff. I den elfte minuten tog så motståndarna ledningen och det kände ordentligt onödigt då vi satte bra press och tvingade dem att slå en chansboll från backlinjen. Vi var dock inte uppmärksamma och bollen dök ner bakom våran backlinje och lerumspelaren tog ig ner till kortlinjen, slog ett inlägg på första som störtades in. Det kom väl inte helt från en blå himmel men sättet det kom till på kändes onödigt. Nu tog Lerum tag i matchen och ägde bollen mest samtidigt som de allt som oftast lyckades med sin höga press då v spelade alltför smått. De riktiga chanserna var dock inte speciellt många och vi hade nästan lika många tillbud som dem men då mest på slarv från deras sida. Med halvtimman spelad kom så raset med tre insläppta på 10 minuter. Det kändes verkligen inte bra då vi gjorde alldeles för mycket misstag i den perioden samtidigt som Lerum fick väldigt bra utdelning. Två av målen kom till i efterspelet till fasta situationer där vi löste den första situationen men sedan tappade position.

Ledning för Lerum i paus med 4-0 kändes lite för stor både med tanke på attde hade väldigt bra utdelning samtidigt som vi faktiskt skapade tillräckligt för att göra en kasse.

Nu bytte vi in bänken och andra halvlek blev jämnare än den första. En del beroende på att vi nu hade kraft att ta för oss mer i närkamper och ge dem en bättre match fysiskt men också beroende på att Lerum inte orkade hålla sin höga press matchen igenom. Lerum spelade sämre än i första och vi spelade något bättre vilket gav en ganska jämn tillställning. Vi hade väl den klaraste målchansen men de hade också ett par som kunde gått in så resultatet i den andra halvleken var väl ganska rättvist. Som helhet är jag ganska nöjd med matchen, vi kom upp ett par snäpp i förhållande till matchen mot Björndammen och var lite vassare på allt.

Detta var ett steg i rätt riktning vilket är det som är viktigast just nu. Vi presterar helt i nivå med vad man kan begära och vi kommer bara att bli bättre. Det var också kul att en hel del spelare visade framfötterna, framförallt var det en del killar som hade det tungt mot BBK som nu gjorde bra insatser vilket var positivt. En del spelare fick sin första riktiga genomkörare vilket är bra för den kommande månaden. Nu har de allra flesta fått känna på matchspel och för varje match och träning som går nu kommer vi att bli vassare.

Lerum visade också vilket duktigt lag det är och de kommer att bli jobbiga att tas med i serien, för alla lag. Det var en, enligt min bedömning, mycket bra fotbollsmatch för årstiden och två lag som vill spela fotboll. En rolig tillställning mot ett lag som jag hoppas vi stöter på många fler gånger.

// Kim

Alla möten med Lerums IS
SpeladeTräningsmatcher våren2007-03-173-1Rydsbergsplan