11-3

Avslut

22-8

16-2

8-2

Förutsättningar inför matchen

Björndammen i poängbehov och med en seger senast i bagaget. Partille tog en välbehövlig seger senast mot Hovås efter en lång period utan tre-poängare. Mottot då var försvarsspelet, något som vi ville jobba vidare på i denna matchen. En hel del spelare borta men ett lag med en hel del derbyrutin sen tidigare. målsättningen var att vara ödmjuka inför uppgiften, spela disciplinerat försvarsspel och utnyttja spelvändningar bakom deras backlinje.

Vi startar matchen mycket bra. Vi ligger nära i försvarsarbetet och gör det trångt för motståndarna. Vi vinner en hel del boll och det lite längre spelet direkt vid bollvinst gör att vi kommer fram till bar attacker. Vi har redan under de första tio minuterna skapat en hel del farliga chanser som borde resulterat i mål(kanske framförallt Jensens avslut mot öppet mål). Istället får vi utdelning på en lång boll bakom deras backlinje som Jensen är först på, han utmanar den sista kvarvarande BBK-backen i straffområdet och blir fälld. Solklar straff och dessutom frilägesutvisning. Pontus Thorsén sätter straffen säkert. Det dröjer ungefär fem minuter så händer nästan samma sak igen. Jensen loss, denna gången på andra sidan, tar sig loss utmanar back men denna gången blir han inte fälld utan spelar bollen snett inåt där Pontus kan göra sitt andra mål för dagen. Resultatet är i detta skedet klart rättvist. Det kunde till och med varit fler mål och vi hade full kontroll bakåt. Sista 10-15 minuterna av halvleken tappar vi dock något. Vi ligger lite långt ifrån i markeringarna och tappar presspelet något. Vi gör också lite för mycket felbeslut och stressar i eget spel. Björndammen skapar inte speciellt mycket men skapar några frisparkar och halvsituationer. 2-0 i halvlek var rättvist och halvleken i stort är klart godkänd.

Andra halvlek börjar som den första slutade. Vi ger dem alldeles för mycket av initiativet och de kommer återigen fram till en del fasta situationer och har ett par avslut mot mål. För varje minut som går får vi dock mer och mer kontroll på händelserna. Vio är stabila bakåt och har många spelare på rätt sida om bollen och mycket yta att spela på när vi väl vinner den. Björndammens ork tröt mer och mer ju längre halvleken led och vi borde gjort ytterliggare flera mål på våra chanser sista 20 minuterna. Vi fick nöja oss med ett och det var självklart våran skyttekung Bauman som avslutade målskyttet i detta underbara höstderby.

Efter mycket bra inledande 30 minuter så var vi aldrig hotade i denna match. Vi genomför inledningen på denna matchen nästan felfritt taktiskt och det är förmodligen en av de bästa perioderna hittills i år. Efter detta tappar vi lite i kvalitet men inställningen är helt rätt och vi spelar ett disciplinerat försvarsspel. Vi håller nollan för andra matchen i rad och det är jag mycket nöjd med. Jag gillar inte att lyfta fram enskilda spelare och efter en derbyvinst mot BBK med 3-0 finns det ingen anledning att göra det heller. En bra laginsats och en solklar vinst. Det står helt klart att när vi jobbar som ett lag och prioriterar försvarsspelet då är vi mycket svårslagna. Det skall bli mycket intressant att se om vi kan bygga vidare på detta de resterande matcherna i serien.

// Kim

Alla möten med Björndammens BK
SpeladeDivision 6A2001-05-082-0Lexby IP