8-6(5-6)

11-14

4-9

Offside

5-13

Inför matchen

Förutsättningarna inför matchen var att Romelanda redan var klara seriesegrare sen ett par omgångar tillbaka. De har visat sig vara det mest stabila och jämna laget under hela säsongen. Vi själva har klarat nytt kontrakt i division fyra och uppnått en av våra målsättningar. Nu jagade vi den andra vilket är att komma upp i 30 poäng våran debutsäsong i serien. Vårmötet slutade med utklassningsseger för Romelanda (6-2) efter bedrövligt försvarsspel från våran sida. Denna gången ville vi försöka att få matchen att passa oss spelmässigt, att försöka undvika att matchen blev alltför fysisk och försöka hålla bollen efter marken i vårat spel. I försvarsspelet gällde det att inte bli bolltittande utan att ta upp löpningarna bakifrån och inte tillåta deras enkla anfallsspel att ge utdelning

Den första halvleken är relativt jämn spelmässigt. Det är dock tydligt redan tidigt att det är två lag med olika förutsättningar och med olika sätt att spela. Trots en spelmässigt jämn halvlek med få chanser så känns Romelanda hela tiden som det bättre laget i straffområdena. Vi har svårt att komma till vettiga avslut trots en del chanser och Romelanda kändes hela tiden farliga på otaliga inlägg och inspel i vårat straffområde. Vi tappar också en hel del boll i lägen där vi inte får göra det vilket resulterar i jobbiga och farliga omställningar. vi hade många chanser att anfalla i djupled bakom deras backlinje men kvaliteten på bollarna bakom deras backlinje var allt som oftast under all kritik och när vi väl lyckades hitta en bra yta så sprang våra anfallare rakt in i offsideläge. Resultatet i paus kändes ganska rättvist men med viss övervikt för Romelandas tyngd och beslutsamhet.

Vi ville försöka förbättra kvaliteten på våra uppspel. Att söka ytan bakom deras backlinje i tidigare skede och även att samtliga spelare skulle hjälpa till och ge passningsalternativ för att inte få matchen till två långa lag med mycket långa bollar.

Vi inleder halvleken med att vaska fram ett par riktigt bra målchanser och det var små marginaler att bollen inte gick in. Strax efter dessa målchanser fick en av Romelandas innermittfältare sitt andra gula kort och vi fick avsluta matchen med en man mer. Efter deras utvisning så avgörs matchen. Under en tjugo-minuters period lyckas vi göra det mesta fel och Romelanda är skoningslösa och avgör matchen. De gör tre mål på en knapp kvart och det kändes som att vi då inte var med på banan. De två första målen kommer till för att vi står still i backlinjen, ingen tar djup och ingen har fart i bollens riktning. De räckte med en lång boll över våran backlinje, det blev friläge och mål. Det andra målet efter lite strul men upprinnelsen var den samma. Sen får motståndarna en frispark, slår den bortre stolpen, vi släpper markering på framrusande spelare och Romelanda gör enkelt sitt tredje mål. Det känns som om hela laget och framförallt backlinjen slappnade av när de fick sin utvisning och vi slutade koncentrera oss och glömde helt enkelt av vad vi måste göra mot ett lag som dagens motstånd. Sista tjugo minuterna kommer vi tillbaka något och lyfter upp spelet. En del beroende på att Romelanda nog var nöjda med sin ledning men också för att vi skärpte till oss något. Vi gör ett mål som ger lite hopp med knappa kvarten kvar efter ett misstag från motståndarna hade vi många spelare i bra läge och naturligtvis var det Pierre som säkert placerade in bollen. Vi gör på slutet vad vi kan för att komma tillbaka ytterliggare men kraften räcker inte till samtidigt som Romelanda är stabila och bra på att spela på resultatet. 3-1 känns som ett ganska konstigt resultat men återigen släpper vi till oerhört enkla mål och resultatet känns därför rättvist trots att matchen spelmässigt var jämnare än så.

Vi har återigen problem med att inte göra 90 minuter på ett bra och gediget sätt. Vi tappar fokus och misstagen avlöser varandra och det har man inte råd med mot något lag i serien och framförallt inte överlägsna serievinnarna. I övrigt finns det en hel del detaljer som vi borde kunna göra bättre men en dag med så enkla mål för motståndarna så måste ju ändå det vara den viktigaste anledningen till förlusten. Vi litar inte riktigt på oss själva och har oerhört svårt när vi hamnar i underläge i matcherna. Samtidigt är det naturligtvis oerhört jobbigt mentalt att släppa så enkla mål i avgörande skeden i matcherna. Det känns som det har känts under delar av säsongen där vi har fått jobba oerhört hårt för att komma till avslutningslägen i matcherna samtidigt som motståndarna lyckas få frilägen bara genom att skicka iväg bollen över våran backlinje.

Nu gäller det att ta nya tag, ladda och göra sig mentalt förberedd på sista matchen för säsongen inför hemmapublik. Vi har då chansen att visa upp oss från våran bästa sida och uppnå våran målsättning. Vi vet att vi kan bättre än så här och det finns inget bättre tillfälle att visa upp oss från våran bästa sidan än i serieavslutningen inför hemmapublik.

Jag har ju fått i uppgift att utse MotM när Zäta är borta. Denna gången tycker jag inte att det är något enkelt val. Det är väl egentligen ingen spelare som överpresterar eller kommer upp i sin högsta nivå. Valet faller ändå på Dennis Nithander i målet som gjort en rad bra matcher på hösten och även i denna matchen gjorde många bra ingripanden och gav laget stabilitet.

// kim

Alla möten med Romelanda UF
SpeladeDivision 5A2005-06-052-1Lexby