4-3

5-1

Offside
3-1

Seriepremiär i division fyra...
Inte sedan slutet av sjuttiotalet har man kunnat ta dessa ord i sin mun.
Guldheden med fem raka år i serien bakom sig stod för motståndet. En solig förmiddag förbyttes mot en regntung kväll, men detta kunde knappast förstöra den sköna, pirriga och varma känsla inför denna säsongsstart.

Matchen

Första havlek
Vi startade mycket piggt och våra båda forwards Sanny och Pierre stressade Guldhedens försvar till endel misstag. De fick också lön för mödan redan i matchens sjätte minut, då Sanny river åt sig bollen. Det vi sedasn får se är ljuv musik. Sanny petar bollen förbi första backen och rundar honom, tar smällen i duellen mot nästa back och serverar Pierre ett vidöppet mål. 1-0 och en drömstart!
Vi fortsätter den inslagna vägen. Vinner boll högt och får på så vis endel farliga spelvändningar. Bakåt har vi full kontroll och Guldhedens första avslut kommer först efter 24 minuter. Vi skapar ytterligare två glödheta chanser första halvtimmen. Båda signerade Pierre, som hade en dubbelchans i relativt fritt läge och en solklar straffsituation, som domaren helt oförklarligt väljer att blunda för. Tyvärr blir vi mot slutet av halvleken lite för försiktiga, backar hem lite för långt och tillåter Guldheden att skapa ett visst tryck. Mer än en farlig hörna och en farlig nick efter en frispark släpper vi inte till och halvleken slutar 1-0.

Guldheden höjer tempot en aning i andra. De springer lite mer och flyttar fram mer folk att vinna andrabollar och på så sätt sakta försöka mala ner oss. Våra anfall blir mer sporadiska och vi får svårt att låsa fast bollen på deras planhalva. Försvaret fungerade dock utmärkt, så de där riktigt heta chanserna för Guldheden uteblev. Efter ca 18 minuter få dock Guldheden en i mina ögon tveksam straff. Sandelins glidtackling är förvisso väldigt chansartad, men jag tycker nog att han träffar bollen. Straffen sätts dock säkert i mål och Gulheden har kvitterat. Efter målet lyckas vi jämna ut spelet en smula. Vi kommer högre upp i banan och är nära att rinna igenom ett par gånger. Guldheden känns också lite vassare och matchen står nu och väger. Tyvärr missar domaren ytterligare en solklar straff för oss bara 9 minuter efter deras kvittering. På mållinjen tar en Gulhedenspelare ner bollen med båda händerna och förhindrar på så sätt Jonatan från att forcera in bollen. I sista minuten skriker även Guldheden på straff när Dennis och deras forward stöter ihop i en närkamp. Det hade dock känts oerhört orättvist om de fått ytterligare en tveksam straff i det läget och det kände nog domaren också och friade. Matchen slutar därför 1-1 och Partille tar sin första pinne i division fyra på 28 år.

Resultatet är kanske ganska rättvist sett till spelet, men det går inte att komma ifrån att straffsituationerna kostade oss segern denna kväll. Tråkigt, men det brukar ju jämna ut sig över en hel säsong säger de som vet. Jag tycker, trots att Guldheden stundtals hade stort bollinnehav, att vi ganska väl kontrollerade matchen. Vi kanske blir väl defensiva, men det är svårt att klaga när vi släpper till så få målchanser. Framåt tycker jag vi skapar tillräckligt för att göra minst ett mål till även om vi under vissa perioder gör det väl enkelt för deras backlinje att vinna boll och på så sätt trycka oss bakåt. Mer kvalitetsbollar på våra forwards kanske man kan efterlysa, för de gånger vi lyckades, så utgjorde forwards ständigt ett hot trots numerärt underläge. Matchens lirare utnämner jag därför Sanny till. Hal som en ål, stark i närkamperna och på ett strålande spelhumör. Då är han en fröjd att titta på.

//Peter Setterberg

Alla möten med Guldhedens IK
SpeladeTräningsmatcher2002-03-061-4Guldheden södra