0-19 84 min Patrik G (Pierre)
0-20 87 min Patrik G (Patrik P)

4-35 (1-24)

0-7

Offsides
0-4

Det finns alltid en viss oro då man ställs mot ett lag som kämpar för sin existens. Lag i utsatta lägen krymper ofta ytorna och spelar på säkerhet. Många spelare i och runt eget straffområde, med enstaka kontringar som anfallsmodell. Med andra ord ett spel vi inte riktigt gillar att möta. Rörelse och passningsspel måste fungera för att dyrka upp en sådan motståndare. Något som inte riktigt fungerat sista tiden, därav oron. Oron skulle dock visa sig vara fullständigt obefogad. Redan före matchstart kunde man konstatera att Stendy i sitt prekära läge enbart kunde mönstra 11 man. De valde dessutom att spela med sina båda forwards i försvaret. Matchen skulle gå till historien av många skäl, där få hade med verklig fotboll att göra. Till "kampen"...

Stor tonvikt lades i inledningen på att få igång ett fungerande och vägvinnande passningsspel. Stendy sjönk ner en bit i planen, precis som vi förutspått. Lite oväntat, kanske valde de dock att spela ett plottrigt kortpassningsspel framför långbollar/kontringsspel. Heder till dem för detta även om jag nog vill påstå att det var en självmordstaktik. Gång på gång kunde vi bryta deras uppspel, högre och högre upp i banan. Efter 10 minuter var allt spel förlagt till deras planhalva. Dessförinnan hade vi skapat ett par riktigt bra chanser och gjort ett mål. Ett inlägg från vår högerkant resulterade i straffspark efter att en framrusande Kim rivits ner (enligt egen utsago). Pierre gjorde inget misstag, utan jämnade ut skytteligakampen, med en bredsida lågt i vänstra hörnet. Efter matchen skulle det dock visa sig att Pierre även avgjort skytteligan, men mer om detta senare. Matchen fortsätter ungefär som innan, allt spel förlagt på Stendys planhalva. De hade endast två skottförsök på hela halvleken. Båda från 30 meter och båda skyhögt över. Vi brände dock en hel del bra chanser. Den 36:e minuten blev händelserik och gjorde den här matchen till en riktig parodi. Först får en Stendyspelare sitt andra gula efter att ha sparkat ner Pintaric. I anfallet som följde gjorde Pierre sitt andra mål framspelad av Pintaric. Nu tappade Stendy allt vad kämpalust och stolthet heter. Inom loppet av 8 minuter gör vi ytterligare fyra mål. Pintaric gör två och Pierre ytterligare två, vilket skriver halvtidsresultatet till 6-0.

I sådana här matcher blir det lätt att man slappnar av och försöker glänsa, då matchen är avgjord. Vi diskuterade detta i halvtid och kom överens om att vi skulle köra på i 45 minuter ytterligare. Samma fokus, samma inställning och samma taktiska upplägg. Chansen att äta upp BBK:s målövertag blev en drivande faktor. Att det skulle få de konsekvenserna det fick, hade nog ingen räknat med dock. Målen bara rasade in. De flesta oerhört vackra och ett resultat av fin, fint kortpassningsspel. Stendy gjorde det visserligen oerhört lätt för oss, då närkampsspelet var minimalt. En av de få närkamperna i andra halvlek, resulterade i ytterligare ett rött kort för Stendy. Kändes väl hårt dömt från där jag stod dock. Innan vi kunde sammanfatta matchen så hade vi gjort ytterligare 14 mål. Målskyttar i andra var Pierre 5, Patrik G 4, Patrik P 3 och Bauman 2. Matchen slutade osannolikt 20-0, förmodligen en av de största segrarna i Partille IF:s historia.

Man kan givetvis inte dra några som helst slutsatser efter en sån här match, men det var en fröjd att se hur vi valde att spela i den andra halvleken. Inga soloraider och inget hafs. Full fart hela halvleken, där alla deltog och gjorde sitt jobb. Kortpassningsspel, mycket löpvilja och bra effektivitet i kombination med ett totalt uppgivet Stendy, gav detta underliga resultat. Redan när domaren visslade, förstod man att det skulle bli endel diskussioner efteråt, bland de andra lagen. Vi har dock absolut inget att skämmas över. Vi såg vår chans att äta upp de andra lagens försprång lite och att ha roligt en stund. Vi tog den, och de andra lagen får tycka vad de vill. Känns konstigt att utse matchens lirare i en sån här match, men varför inte. Tänkte för andra matchen i år låta två spelare dela på utmärkelsen. Nä, Svanberg och Sandos, inga backar denna gång. Det går inte att undgå att nominera en spelare som gör 9 mål och spelar fram till 5. Därför får Pierre utnämningen. Han får dock dela den med Patrik G (4 mål och 6 assists), som gav Pierre 4 öppna kassar att skyffla in bollen i. Tillsammans hade de båda den värsta lekstuga jag nånsin sett i en div. 5-match, så det är inte mer än rätt att de båda får dela på utmärkelsen denna gång. En match kvar nu, men utgångsläget är i stort sätt detsamma. RUF eller BBK måste tappa poäng samtidigt som vi måste vinna, annars blir vi den överlägset poängstarkaste trean i hela seriesystemet. Hur långt det räcker, det får vi se... Hur som helst en otrolig bedrift av vårt unga gäng.

Alla möten med IF Stendy
SpeladeDivision 6A1998-05-283-2Lexby IP
 Division 6A1998-08-141-3Angeredsvallen