Skott
(på mål)

12-10 (3-5)

6-7

Offsides

0-2

September månad kommer att bli en tuff månad. Flera fysiskt starka lag såsom Romelanda, Croatia och Marieholm står på programmet. Först ut var dock Götaholm, ett lag som vi haft en hel del problem med, då de också är fysiska och spelar en rak och enkel fotboll. En fotboll vi inte gillar. De är relativt storvuxna och den back som använder mer än ett tillslag, idiotförklaras nästan omgående. De kör med hög press och närmarkeringen är stundtals på gränsen till brutal. Hur möter man då detta? Ja, framförallt med ett varierat spel. Långa bollar djupt bakom deras backlinje med hög press i snabba omställningar, men även med ett varierat och snabbt kortpassningsspel. Det kräver dock koncentration, uppmärksamhet och snabba tankar och fötter. Tyvärr var det kanske lite si och så med det idag.

Inledningen blir precis som väntat. GBK spelar med långa bollar och hög press. Vi har inte speciellt svårt att freda oss, men vi har svårt att få igång ett eget spel. Mina tankar inledningsvis var nog som de flestas, tyvärr, att detta nog inte skulle bli några större problem. GBK skapade i stort sett ingenting annat än på fasta situationer, så det kändes tämligen lugnt. Det som dock oroade lite var att vi skapade nästan ännu mindre. Många kände sig tunga i benen och vi fick inte alls till det varierade och snabba spel vi ville ha. 0-0 såg ut att stå sig halvleken ut och i ärlighetens namn var det en bedrövlig fotbollsmatch. Fem minuter före slutet kommer dock chocken. En av GBK:s triljoner rensningar/långbollar letar sig fram till en fristående anfallsspelare ca 15 meter utanför straffområdet. Denne löper med bollen några meter innan han klipper till bollen på halvvolley, med vänstern. Dennis, på halvdistans, ser bollen gå i en båge över sig in i bortre hörnet. Underläge och stämningen i paus var chockartad. Flera spelare bad om att få byta då bena känts tunga och huvudet hade svårt att ta kontroll över resten av kroppen.

Såg ungefär ut som den första, med två undantag Vi hade en ganska bra period i mitten på halvleken och vi gjorde ett mål...eller snarare GBK gjorde ett i egen bur. Tyckte kanske också att viljan att vända detta var mer påtaglig i andra, framförallt i mittkvarten, då vi pressade tillbaka GBK rejält. Tyvärr svalnade pressen avsevärt in i slutkvarten, då GBK kanske vaskade fram den hetaste målchansen. Målet då... jo, Pierre slog en hörna hårt i midjehöjd, tror att ett par GBK:are var på bollen innan den letade sig in i kassen. Ett par minuter senare höll de på att göra om bravaden, men bollen gick denna gång tätt, tätt utanför. Tyvärr blev det ett kostsamt poängtapp, mot ett lag vi borde slagit och tyvärr måste jag konstatera att resultatet var ganska rättvist.

Nu skulle man ju kunna stapla upp moralkakor om inställning, passningsspel och rörelse på plan, men det tänker jag inte göra. Vi vet samtliga vad som var fel denna dag. Vi vet att vi är usla mot den här typen av lag. Vi har haft ett tufft program, med täta matcher för många både i A-lag och U-lag. Den här matchen hade vi dessutom ett par viktiga spelare borta. Det kan låta som dåliga undanflykter, men skall snarare ses som en förklaring på att en reaktion inte var helt oväntad. På ett sätt kanske det var bra att den om mot Götaholm istället för en toppkonkurrent. Då hade vi nog fått storstryk! Nu väntar lite välbehövlig vila innan vi går in i en mycket tuff trio matcher. Marieholm, Croatia och Rommelanda väntar och vill vi vara med och slåss, så är åtminstone 6-7 poäng ett måste. Jag tror dock att vi kommer att se en hel del överaskningar så här på slutet. Inget lag i serien är så dåligt att man kan gå in med fel inställning. Dessutom kan det bli ett getingbo i botten av tabellen och ett lag som krigar för sin existens är ett mycket farligt lag. Matchens lirare blir svår att ta ut idag. Tyckte dock att några kom upp i åtminstone normal standard. Bengan och Erik gjorde stabila insatser på sin kant. Gatten trivs bättre i mitten och gjorde en godkänd insats. Sanny gjorde ett väldigt piggt inhopp och Kim spelade nittio minuter och gjorde det stabilt. Rösten går dock till Sandelin, som gnäller lite för mycket ibland (blink, blink), men som alltid gör ett mycket gediget arbete. Hade väl inga större fel heller i denna match, så titeln blir hans.

Alla möten med Götaholms BK
SpeladeÖstra Cupen 20052005-02-262-1Gamlestadsvallen Grus
 Division 5A2005-05-183-0Lexby