16-18 (8-11)

Offsides
1-4

2-3

Varningar (röda)
4-0 (2-0)

Tabelljumbon på bortaplan. 3 säkra pinnar tänker de flesta, och visst, vill vi vara med och kriga måste vi vinna dessa matcher. Jag hade dock en otäck känsla i maggropen. 5-4 segern sist var allt annat än övertygande och Majorna har enligt min mening seriens vassaste anfallare med ett antal spelare bakom sig som inte alls är så dåliga som tabelläget kan ge sken av. Björkdahl försökte lugna mig med att säga att han inte var med sist, vilket jag dock kan säga snarare hade motsatt effekt. Noggrannhet, tålamod och vaksamhet är tre nyckelord i en sån här match, där lätt blir "svängdörrsoffensiv". Majorna är nämligen ett lag som tycker om att spela offensivt. Defensivtaktik får andra lag pyssla med, då det uppenbarligen inte är lika roligt.

Som vanligt startar vi inte helt övertygande. Vi är lite tama och vill gärna känna oss för lite innan vi tar tag i skeendet. Det sämsta som därför kan hända är att vi tar ledningen, för vi har då en förmåga att intala oss själva att detta spel verkar räcka. Det var precis vad som hände. I sjätte minuten hittade Pierre en fristående Pontus T. som rakade in ettan. Knappast helt rättvist, då det var Majorna som tagit kommandot och tryckt på ganska bra inledningsvis. De fortsatte dock att oroa trots chocken. Oftast med långa bollar på deras mycket säkre anfallsspelare, som skarvade eller tog emot och försåg framrusande yttrar och innrar med giftiga bollar. Backlinjen testades verkligen denna dag, då Majorna i princip hade fyra man i anfallet. Dennis tvingas göra ett par fina parader innan kvitteringen kommer. Tyvärr i ett skede då jag tyckte vi började få lite koll på dem. Efter en snabb spelvändning, där vårt mittfält tappar positioner kommer Majorna nästan 6 mot 4. Utspel på kanten...inlägg och deras superstriker nickar in 1-1. Vår positiva trend kommer av sig något och Majorna är nära att ta ledningen. Ett par positiva byten vänder dock på matchen igen. Daniel Thorsén och Jonatan Borg går in och plötsligt får alla mycket mer spring i bena. Resultatet låter inte vänta på sig. Undertecknad var dock i färd med att leta bollar när ledningsmålet kom så ni får nöja er med ett referat från Svanberg...Vi fick kontroll efter bra ingripande av backlinjen och Björkdahl som spelade fram till Jonte som spelade vidare till Pierre. Pierre lyfte, mkt snyggt, fram bollen till en framrusande Jonte i djupled som tryckte dit bollen på volley rätt upp i nättaket. Vackert anfall och återigen visas vikten av att vi spelar boll på backen!
Jag kunde förmodligen inte sagt det bättre själv. Tredje målet såg jag dock. Det kom under vår bästa period i matchen, då vi med smånätt spel fick Majornaspelarna att slita ont i sin jakt efter bollen. En av dessa jakter slutade med en frispark i högerläge. Pierre måttade och Jonte han före målvakten med skallen och skarvade in trean. Pierre fick därmed sin tredje assist och Jonte blev tog täten i skytteligan efter bara ca en kvart på plan. Halvtidsledningen kändes ganska rättvis om än kanske med ett mål för mycket. Men vem klagar...

Den andra halvan blev betydligt sämre kvalitetsmässigt än den första. Det fanns flera skäl till det. Dels så tog värmen ut sin rätt och många spelare tröttnade betänkligt. Vi kände nog också en viss säkerhet framförallt efter 4-1 målet 12 minuter in i halvleken. Jensen krigade förtjänstfullt på sin kant och slet fram bollen till Pontus T. som efter en tunnel vid straffområdsgränsen tryckte dit bollen i korta hörnet. Mycket snyggt och Minstethorsenarn blev också han tvåmålsskytt. Majornas betydligt sämre andrahalvlek gjorde också att spelet nu blev allt mer böljande. Anfallarna var allt som oftast helt ensamma då båda lagen gick till anfall. Målchanser skapades på löpande band, vilket kanske syns på skottstatistiken om inte annat. Tyvärr blev det också allt grinigare på plan. Majorna grinade mest och blev därför också värst straffade. Två utvisningar sista 20 (dubbla gula) gjorde att matchen dog lite mot slutet. Visserligen kan man aldrig räkna bort ett lag med en spelare som deras nummer nio och han oroade oss ända in på målsnöret även om jag tyckte att även han mattades mot slutet. Två mål hanns det dock med. Majorna reducerade först till 2-4, efter lite slarv i vårt försvar. Det var väl vid detta enda tillfälle, i andra halvlek, man kände en viss oro (med vårmatchen i bakhuvudet) att de skulle kunna gå ikapp. Men utvisningarna och vårt femte mål fick en att slappna av igen. På en kontring där vi för ovanlighetens skull hade fler än två spelare i anfallet, får Linus (som debuterade i A-laget) en smörpass av Jensen? Han stormar mot mål och lägger över bollen till Pierre , som stödjebenar in bollen i tom kasse. Säkert skönt för Pierre som strax innan kostat på sig att bränna den straff, som föregicks av Majornas första utvisning. Seger igen och denna gång en rättvis sådan även om jag tycker att vi är väl mycket upp och ner i matcherna just nu. Stundtals bländande spel stundtals uselt, men som sagt tre nya, fräscha pinnar i jakten på topplagen.

Sist var jag ganska kritisk till vår inställning och vårt sätt att genomföra matchen mot Nödinge, kanske för kritisk, då vi ju faktiskt segrade. Majorna-matchen var dock ett snäpp uppåt på skalan. Ingen fantastisk match, men en ganska koncentrerad och stabil insats från samtliga. Vi visste att det skulle bli en svårorganiserad historia, som alltid då vi möter lag som är dåligt organiserade, men jag tycker att vi denna gång löste det tillfredsställande. Få glänste, men de flesta gjorde sitt jobb. Måste tyvärr än en gång klaga lite över vårt uppträdande i vissa situationer. Jag vet att många tycker det är onödigt, men det struntar jag i. Jag vet också att jag knappast var guds bästa barn när det gäller munväder på planen, men det förhindrar väl inte att jag kan ha en åsikt i ämnet. Domarna skall i år ta i med hårdhandskarna när det gäller uppträdandet på plan i allmänhet och språkbruket i synnerhet. Jag kan personligen tycka att det ibland blir parodiskt hårt, men regler är regler och dem får man leva med. Det är lätt att ett felaktigt ord slinker ur en ibland då man missar en passning/skott eller blir fult kapad. Jag köper det! Men allt detta tjafs med domare och motspelare trots att vi fått frispark, trots att spelaren fått kort, trots att situationen är förbi, det köper jag inte. Gula eller röda kort i dessa lägen känns grymt onödiga och det har vi inte råd med om vi vill vara med att kriga längre fram. Nu kanske någon säger att vi fick ju inga kort denna matchen. Nä, säger jag, men det berodde främst på två faktorer denna gång.
1. Majorna gnällde och svor ännu mer...
2. Domaren denna dag var inte lika uppmärksam på svordomar och andra tillmälen, som andra domare varit. (minns Romelanda-matchen, då deras spelare skrek ett könsord och åkte direkt. Minns också Pintaric, som fick rött efter en verbal dispyt.) Att domaren i detta fallet väljer att inte följa reglerna är inget som rättfärdigar vårt beteende. Dessutom är vi nog alla överens om att det inte låter särskilt snyggt och att det inte är ett beteende vi vill ha som epitet på vårt lag. Nu har jag sagt det och ni som tycker att jag tjatar får tycka det! Glöm inte Franks Plus/minus-bok bara...hahaha
Oj då jag glömde nästan...Matchens lirare! Majornas nummer nio vore ett självklart val om han varit med i vårt lag. Nu är han inte det., så jag får hitta en annan kandidat. Denna gång har jag valt bland två avbytare, som jag tycker bidrog till att vända denna matchen. Jonte och Daniel T kom in imitten på första och spelade mycket uppoffrande och väl. Jag väljer trots Jontes båda mål dock Daniel denna gång. Dels för att Jonatan kanske spelade lite för kort för utmärkelsen, men också för att jag tycker att Daniel, var oerhört koncentrerad, fokuserad och framgångsrik i sin något svårare uppgift att balansera upp mittfältsspelet. Han kom rätt in i de flesta situationer och hade förvånansvärt mycket spring i benen. Dessutom verkar vilan gjort passningsspelet en tjänst.(fniss)

//ZÄTA

Alla möten med Majornas IK
SpeladeDivision 5A2005-05-085-4Lexby