Samling kl.17.30

Björndammens BK - Partille IF 1-1 (0-1)

0-1 14 min. Pontus Bauman (Patrik Pettersson)
1-1 56 min. BBK

15-10 (8-5)

DERBY!!!!!
Ett ord som väcker härliga känslor och uppenbarligen ett ord som väcker slumrande Partille-spelare. Redan före match är det precis som om vi redan vet att idag gör vi en av årets bästa matcher. BBK måste hata oss vid det här laget. det klagar ofta över att matcherna mot oss är deras sämsta för säsongen och att det låser sig mot just Partille. Jag tror dock att det är vår inställning och vår disciplin som gör dem sämre. Åtminstone vill jag tro det. Nån BBK:are skrev att Partille som vanligt hade 10 man i försvaret och bara satsade på kontring. Jag förstår den känslan, men faktum är att betydligt fler spelare deltog i anfallsspelet denna eftermiddag än mot tex Majorna. Skillnaden är att vi hela tiden denna gång, efter avslutat anfall såg till att hamna på rätt sida igen. Fy tusan för att möta ett sånt lag. Hela tiden numerärt överlägsna på egen planhalva. Nog om detta... Nu till matchen

Utan tvekan årets överlägset bästa halvlek av oss. Samtliga spelare höjde sig ett par snäpp. Ingen föll ur ramen! Passningar, dribblingar, markeringsspel och löpvilja... allt fanns där plötsligt och jag tror säkert att BBK:spelarna började grubbla med en gång. Inte blev det bättre för dem, när Putte, iden 14:e minuten fann Bauman vid straffområdsgränsen. Bauman, "matchens kung", utmanade, dribblade och chippade in 1-0. BBK hade vid det laget i stort sett inte skapat ett dugg. Vi fortsatte i samma anda och oroade BBK-försvaret gång på gång utan att de där riktigt heta målchanserna dök upp. Efter ca halvtimmen började dock orken eller koncentrationen avta något. BBK närmade sig allt mer vårt straffområde och skapade ett par, tre riktigt bra lägen. Dennis var dock säkerheten själv och spikade igen. Strax före pausen inträffade dock en omdiskuterad situation. En BBK- spelare dribblar sig in i vårt straffområde och Sandos glidtacklar. Från mitt håll såg det ut som en solklar straff, men domaren, som var bättre placerad, valde istället att varna BBK:aren för filmning. Domarens signal för paus kom ganska lägligt och vi kunde konstatera att vi hade en helt rättvis ledning efter halva kampen.

Återigen en lysande inledning. Första 10 minutrarna kom BBK ingenstans. Vi höll i bollen och spelade otroligt disciplinerat. Det kändes då som om BBK skulle få det väldigt svårt att tränga igenom vår försvarsmur. Känslan kom dock omedelbart på skam. Ett olyckligt missförstånd mellan Dennis och Svanberg gjorde att en tillsynes enkel situation ledde tillen kvittering för Björndammen. Eriks rensning blev för lös. En BBK:are snappade upp bollen innan inkastlinjen och slog ett inlägg som mycket snyggt och våghalsigt nickades in av "miniloggan". Jag måste ha lärt honom otroligt mycket det året han spelade i PIF:s Juniorlag och jag var tränare. Tyvärr fick målet en mycket negativ effekt på vårt spel. Vi fortsatte jobba hårt, men en viss känsla av ängslan infann sig nog hos de flesta. Visst var det väl även så att BBK:arna fick förnyad energi och såg chansen till seger, men jag tycker att vi slutade spela bollen till varandra och gav upp initiativet lite för lätt. Matchen blev nu mer fysisk. Viljornas kamp startade. Nåt direkt skönspel hade det väl inte varit tidigare i matchen heller, men nu var det som fanns bortblåst. Björndammen nosade mer och mer kring vårt straffområde, men det blev mest skott utifrån, som Dennis lätt kunde mota. Den stora chansen, som så ofta dyker upp när det börjar hetta till, skulle dock komma till Björndammen. Efter ett högeranfall, slås ett inlägg, som träffar Bengans flaxande armar inne i straffområdet. Domaren har inget val, utan pekar mot elvametaren. Straff för BBK med ca 7-8 minuter kvar...TUNGT! Deras forward kliver fram...skickar Dennis i fel hörn och drar bollen... utanför vänster stolpe! PUUUHHH! Solen skiner på PIF i derbyna! Jag räknade endast till två bra målchanser för oss under hela andra halvleken. Båda signerade Jonte "maratonmannen" Borg. Ett friläge i höger position, där en försvarare fläker sig och täcker till hörna och en nick som dalar ner i nätet ovanför ribban. Matchen slutar 1-1 och vi har nu 4 raka matcher mot BBK utan förlust.

Känslan efter matchen är lite blandad. Positiv för att vi genomför matchen på ett bra sätt. Positivt för att vi har en straff emot oss på slutet som missas. Vi kunde ju tappat matchen där. Negativt för att vi tappar vår ledning och vårt spel lite grann. Hade varit kul att se hur matchen utvecklats om vi hållt tätt lite längre in i den andra halvleken.
Dock var det mesta bättre än någon av de tidigare matcherna. Vi lyckades hålla ihop laget bättre, vi kämpade och slet för varandra, inställningen var 100%-ig och vi var noggrannare i varje lite detalj. Det är så här vi måste spela och det är den här inställningen vi måste ha i samtliga matcher, då blir fortsättningen på serien riktigt rolig. Har egentligen bara en negativ detalj, som jag tycker vi bör slipa på och det är vår närmarkering. Allt för många tar ett eller flera kliv bakåt då en felvänd motståndare tagit emot bollen. Vi låter motståndarna vända upp alldeles för enkelt vilket ibland ger dem ett onödigt spelövertag med tanke på hur många spelare vi har på försvarssida. Det känns som om vi inte riktigt litar på varann och hellre backar för att täcka upp en eventuell yta närmare målet. Det var inte svårt att utse matchens lirare idag heller, även om jag tycker att alla gjorde ett mycket gott jobb. Pontus Bauman är just nu en av seriens klart lysande stjärnor (bli inte för kaxig nu bara). Björndammen-försvaret måste nog somnat med en rejäl yrsel efter alla turer han bjöd dem på. Han är dessutom en grovjobbare utöver det vanliga och givitvis oerhört viktig för vårt skadedrabbade gäng. Jag ger honom det högsta betyget jag någon gång satt och det är helt välförtjänt.Visserligen gav jag alla en sexa i betyg då vi avgjorde serien förra året, men de räknas väl knappast.

Zäta

Alla möten med Björndammens BK
SpeladeDivision 6A2001-05-082-0Lexby IP