0-1
0-2
0-3
1-3 Självmål
2-3 Erik Svanberg (Patrik Pettersson)

327 åskådare... Smaka på det!
Lägg därtill en ny mycket aktiv och underbar klack av ungdomsspelare och vi närmar oss en publiksiffra på nästan 400 pers. Visserligen mycket tack vare publikmagneten Gårda, med Kenneth Andersson och Mikael Martinsson i laget. Men ändå...trodde aldrig jag skulle få uppleva ett sånt intresse på Lexby Ground. Nog om det... Nu till matchen.

Gårda är ett välorganiserat och fysiskt spelande lag. Hög press, snabba omställningar och många långa bollar mot "Bronsmedaljören" och hans minst lika store avbytarkompis. Vårt motmedel skulle vara att hålla lite extra i bollen och låta dem springa sig trötta. En taktik som väl lyckades sådär. Gårda började bäst utan att för den delen skapa några större målchanser. Vi jobbade oss sakta in i matchen och jag tycker att vi tog över mot slutet av halvleken. Därför kom deras ledningsmål lite som en chock. Återigen gör vi några individuella misstag i lägen då vi har bollen under kontroll. I det här fallet tappar vi mycket onödigt bollen på vänsterkanten. Deras spelare skall nog, om vi är ärliga, slå ett inlägg. Bollbana blir efter snedträffen högst olycklig och bollen letar sig in i maskorna bakom Persson. Såg kanske inte helt otagbart ut, men det känns ändå svårt att lasta Persson, som i mitt tycke gjorde en av sina allra bästa matcher i PIF-tröjan. Felet var att vi gav bort bollen alldeles för enkelt i första läget.
Vi fortsätter dock spela ganska bra och jag räknar till två-tre riktigt bra kvitteringschanser. Framförallt tänker jag på Baumans två "frilägen". Sammanfattningsvis dock årets bästa halvlek.

Fulla av optimism och stärkta av första halvlekens avslutning, äntrade vi planen i andra. Riktigt lovande inledning där Gårda trycktes tillbaka något. Ett par halvchanser, innan nästa kalldusch. Gårda får en dubbelhörna och på den andra "näsar" planens bäste lirare, deras högerytter in 2-0. Nu blir det kämpigt en stund. Vi tappar ork och positioner och Gårda skapar chans på chans. Persson räddar minst två frilägen. Men får till slut kapitulera, när Kenneth Andersson, tar emot vänder upp och skickar in trean från straffområdsgränsen. Matchen känns körd, men vi repar mod. Strax efter deras mål får vi en hörna. Pierre slår den stenhårt efter marken. En Gårda-försvarare ska rensa, men får snedträff och bollen letar sig in bakom en chanslös Borta-målis. Lite hopp, som blir än större då en Gårda-spelare lite onödigt drar på sig sitt andra gula. Vi skapar lite halvchanser, men det ser ut som om vi inte riktigt ska orka. Pierre vrider knät, och vi tvingas gruppera om laget rejält. Vi avslutar med en 3-4-3 uppställning men skapar inte mer för det.Den stora chansen kommer dock, om än lite väl sent. Putte, spelar fram en skrikande Svanberg, som fri med målvakte elegant bredsidar in ytterligare en reducering. Tyvärr återstår då endast 1,5 minut så Gårda kan ganska enkelt hålla undan.

I ärlighetens namn så var väl segern för Gårda helt rättvis. De var lite tyngre och starkare än oss. De skapade mer och vi fick jaga ganska mycket. Dock var detta ett stort steg i rätt riktning. Vi börjar komma ikapp träningsmässigt och stundtals höll vi i bollen betydligt bättre än mot GSIF. Vi hittade dessutom in med fler bollar bakom motståndarnas backlinje och såg på så sätt betydligt vassare ut. Jag tror att vi kommer att bli stadigt bättre och poängen kommer att komma.

Matchens Lirare

Alla möten med Gårda BK
SpeladeTräningsmatcher2001-03-142-2Lexby