Bergsjö IF - Partille IF 1-4 (0-1)

0-1 26 min Nicklas Jensen, assist Pontus Bauman

0-2 61 min Karl Lavenius, ass Daniel Pintaric
0-3 77 min Pontus Bauman, ass Daniel Pintaric
1-3 78 min
1-4 84 min Daniel Pintaric, ass Sandro Donatella

Motståndarna, Bergsjö IF, är direkt hetare än oss. Spelet är väldigt ofta belagt på våran planhalva. Detta beror inte så mycket på att de spelar sig fram i planen utan mer för att vi tappar oerhört mycket boll i uppspelsfasen. Motståndarna spelar med hög backlinje och hög press vilket gör att vi får lite tid med bollen och lite plats att spela på. Det finns en stor yta bakom deras backlinje men den ytan hade vi mycket stora problem att hitta då vi envisas med att försöka spela bollen via mittfältet. Ledningsmålet kommer därför både väntat och oväntat. Oväntat för att Bergsjön hade dominerat matchen fram tills dess och väntat för att deras höga försvarsspel måste straffa sig förr eller senare. Målet var snyggt då Jensen utmanade sin motståndare med fart och tryckte in bollen i nättaket. Efter målet blir spelet jämnare även om Bergsjön fortsätter att skapa fler avslut och målchanser än oss. Dennis i målet gjorde några oerhört viktiga räddningar i första halvlek.

Vi är direkt något bättre i den andra halvleken. Det är fortfarande motståndarna som är mer aggressiva och löpvilliga men vi är bättre i uppspelen och något mer rejäla i försvarsspelet. De har några vassa avslut som Dennis återigen avvärjer och ju längre tiden tickar desto mer tröttnar Bergsjön. Deras presspel avtar något och detta gör att vi får bättre uppspel och bättre passningsspel överlag. Sista halvtimmen tycker jag att vi har kontroll på matchen och vi lyckas avgöra matchen med ett par mål.

Detta var ingen bra fotbollsmatch. Bergsjön spelar med en oerhört högt försvarsspel och vi har matchen igenom problem att lösa detta på ett bar sätt. Vi kändes sega och långsamma i bollkontakterna och dessutom var arbetsinsatsen och fokuseringen inte vad den borde vara. Vi skall vara klart bättre än detta motståndet men det är de som skapar de flesta chanserna och sätter tryck på oss och vi ägnar oss åt kontringsspel. Det är inte bra!

Bäst i Partille IF denna gången: Dennis Nithander. Trots matchovana så var det Dennis som räddade oss ifrån ett mycket dåligt resultat.

// Kim

Alla möten med Bergsjö IF